اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

۲ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

تعریف اطلاق :

الطبیعة بلاقید (مایصلح للبیانیه یا بیان ) اولی به نظر آخوند ، دومی نظر مشهور .

طبق قول اول : اگر قید با اطلاق بیان شده بود ، چون اطلاق بیان مجمل است ، ما یصلح للبیانیة نیست . بنابراین دو اطلاق در موردی که با هم معارضه میکنند ، شامل آن مورد میشوند . بنابراین با هم تکاذب میکنند پس متعارضند نه متزاحم .

ولی بنابر قول دوم : اطلاق بیان است و بنابراین هر کدام در مورد معارضه قید دیگری میشود و آن وقت هر کدام از اطلاق ها شمولشان نسبت به آن مورد از اول مبهم است و در آن مورد حجت نیستند .پس تعارضی نیست .

مثلا : 

دلیل اول : یستحب احجاج الصبی 

دلیل دوم : صاحبهما فی الدنیا معروفا

در مورد احجاج صبی بدون اذن ولی . بنابر قول اول دو دلیل تکاذب دارند پس تعارض دارند . 

ولی جمع عرفی دارند مبنی بر اینکه :

شمولیت صاحبهما بیشتر است پس اظهر است نسبت به یستحب ، بنابراین مقدم است .

و بنابر قول دوم : اصلا در مورد ، حجت نداریم . و به اصول عملیه رجوع میکنیم .

به نظر عرفی بنده ، قول دوم صحیح است .

  • داوود درمنکی فراهانی
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص472
شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلَاتُهُ بِاللَّیْل‏[1]
من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص472
إِنَّ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَلَاثَةً التَّهَجُّدَ بِاللَّیْلِ وَ إِفْطَارَ الصَّائِمِ وَ لِقَاءَ الْإِخْوَانِ.[1]
 
عَلَیْکُمْ بِصَلَاةِ اللَّیْلِ فَإِنَّهَا سُنَّةُ نَبِیِّکُمْ وَ أَدَبُ الصَّالِحِینَ قَبْلَکُمْ وَ مَطْرَدَةُ الدَّاءِ عَنْ أَجْسَادِکُم‏
 
َ: إِنَّ الْبُیُوتَ الَّتِی یُصَلَّى فِیهَا بِاللَّیْلِ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ‏[1] تُضِی‏ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ.
 
فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ‏ قَالَ صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَار
 
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ أَنْ یُصِیبَ‏ أَهْلَ الْأَرْضِ بِعَذَابٍ قَالَ لَوْ لَا الَّذِینَ یَتَحَابُّونَ بِجَلَالِی‏[1] وَ یَعْمُرُونَ مَسَاجِدِی وَ یَسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ لَوْ لَا هُمْ‏[2] لَأَنْزَلْتُ عَذَابِی.
 
مَنْ کَثُرَ صَلَاتُهُ بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَار
 
وَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَشَکَا إِلَیْهِ الْحَاجَةَ فَأَفْرَطَ فِی الشِّکَایَةِ حَتَّى کَادَ أَنْ یَشْکُوَ الْجُوعَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا هَذَا أَ تُصَلِّی بِاللَّیْلِ فَقَالَ الرَّجُلُ نَعَمْ فَالْتَفَتَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُصَلِّی بِاللَّیْلِ وَ یَجُوعُ بِالنَّهَارِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ضَمَّنَ صَلَاةَ اللَّیْلِ قُوتَ النَّهَارِ[1].
 
َ مَنْ خُتِمَ لَهُ بِقِیَامِ اللَّیْلِ‏[1] ثُمَّ مَاتَ فَلَهُ الْجَنَّة
 
1- شرف مومن است و به مومن شرف میدهد (برتری دنیا و آخرت).
2- روح خداست
3- سنت پیامبراست
4- ادب صالحین است
5- درد و بیماری را از بدن دور میکند .
6- خانه او برای اهل آسمان میدرخشد .
7- گناهان روز را میبرد .
8- مانع از عذاب اهل زمین میشود .
9- در اثر زیاد خواندن صورت را زیبا میکند .
10- روزی فردا را میرساند .
11- اگر بعد از آن بمیرد فله الجنة
  • داوود درمنکی فراهانی