اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

مسلک شهید صدر در ملاکات تعارض غیر مستقر

سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳ ق.ظ

مسلک شهید صدر«ره» این است که هیچ کدام از این ملاک ها ملاکات جداگانه نیستند بلکه بازگشت همه این موارد به قرینه و ذوالقرینه است لکن دو جور قرینه وجود دارد؛ یکی قرینه شخصیه و دیگری قرینه نوعیه، مراد از قرینه شخصیه این است که خود گوینده قرینه ای برای مخاطب قرار می دهد ولو نوع مردم از آن قرینه استفاده نکنند، ایشان حکومت را از باب قرینه شخصیه می داند، اما قرینه نوعیه قرینه ای است که عقلاء عالم آن را قرار داده اند برای آینکه با آن، مراد کلام خود را به دیگران منتقل نمایند، شهید صدر موارد دیگر غیر از حکومت را از باب قرینه نوعیه می داند، مثلا شیوه عقلاء بر این است که وقتی عام و خاصی را در کنار هم قرار می دهند می خواهند بگویند در مراد جدی ما استثنایی وجود دارد پس علت تقدیم خاص بر عام اظهر بودن و نص بودن نیست بلکه علتش این است که عرف خاصِ مطلق را بما هو خاص قرینه قرار داده بر اینکه مقصود از عام، عام مخصَّص است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۷/۰۸
  • ۵۱۶ نمایش
  • داوود درمنکی فراهانی

مسلک شهید صدر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی