قطع اجمالی
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۲ ق.ظ
دو حیثیت دارد : منجزیت علم اجمالی ، آیا قطع منجز است یا خیر ؟
و آیا در صورت اثبات منجز ، به صورت علت تامه است یا علت ناقصه ؟
اما قطع اجمالی منجز است نسبت به مخالفت قطعیه فقط یا نسبت به موافقت قطعیه هم منجز است.
و آیا نسبت به هر کدام اقتضاء دارد یا علت تامه است ؟
اقتضاء قطع نسبت به مخالفت قطعیه ، اگر همراه شد با عدم ردع یا عدم ترخیص شارع ، علت تامه میشود برای مخالفت قطعیه .
شهید صدر : قائل به اقتضاء هستند .
آقا ضیاء : علم به الزام در قطع اجمالی هم وجود دارد پس علت تامه برای منجزیت است .
نظر ما : ما در علم تفصیلی گفتیم که اقتضاء منجزیت را دارد .
نایینی و خویی: ترخیص در جمیع افراد لازمه اش مخالفت قطعیه است . ترخیص در مخالفت قطعیه (ترخیص در گناه و معصیت است)قبیح است پس ترخیص در جمیع افراد قبیح است.
ترخیص در مخالفت قطعیه ، ترخیص در معصیت است را قبول نداریم .زیرا مخالفت قطعیه وقتی معصیت میشود که منجز تام باشد
- ۹۲/۰۹/۲۴
- ۲۰۴ نمایش