اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

مجتهد، دین‌شناسی است که هویت دین، اهداف دین، اولویت‌های دین، حداقل‌ها و حداکثرهای مورد نظر دین، نگرش دین به جهان و انسان و جامعه، قوانین دین و فرهنگ دین را می‌شناسد، زبان دین و شیوه‌های مختلف بیانیِ آن در تبیین و توصیف نظراتش را می‌داند و می‌تواند کمیت، کیفیت و جهت رابطة بین موضوع و محمول در هر گزاره را تعیین کند.

اسلام دین دانش و عشق

قطع اجمالی

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۲ ق.ظ
دو حیثیت دارد : منجزیت علم اجمالی ، آیا قطع منجز است یا خیر ؟

و آیا در صورت اثبات منجز ، به صورت علت تامه است یا علت ناقصه ؟

اما قطع اجمالی منجز است نسبت به مخالفت قطعیه فقط یا نسبت به موافقت قطعیه هم منجز است.

و آیا نسبت به هر کدام  اقتضاء دارد یا علت تامه است ؟

اقتضاء قطع نسبت به مخالفت قطعیه ، اگر همراه شد با عدم ردع یا عدم ترخیص شارع ، علت تامه میشود برای مخالفت قطعیه .

شهید صدر : قائل به اقتضاء هستند .

آقا ضیاء : علم به الزام در قطع اجمالی هم وجود دارد پس علت تامه برای منجزیت است .

نظر ما : ما در علم تفصیلی گفتیم که اقتضاء منجزیت را دارد .

نایینی و خویی: ترخیص در جمیع افراد لازمه اش مخالفت قطعیه است . ترخیص در مخالفت قطعیه (ترخیص در گناه و معصیت است)قبیح است پس ترخیص در جمیع افراد قبیح است.

ترخیص در مخالفت قطعیه ، ترخیص در معصیت است را قبول نداریم .زیرا مخالفت قطعیه وقتی معصیت میشود که منجز تام باشد 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۹/۲۴
  • ۲۰۴ نمایش
  • داوود درمنکی فراهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی